Przejdź do głównej zawartości

Rozpoznanie pola

Zaczynamy od przyjrzenia się kategorii oddolności.
Jak uprawiać historię w sposób oddolny?
Jakie pole praktyk i tekstów otwiera się przed nami?

Praca na skojarzeniach. Przesuwanie punktu ciężkości. Zmiana podmiotu historii. Przywracanie, pisanie na nowo, tworzenie historii.



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Konteksty i lektury

Konteksty i lektury: "Historia ludowa Stanów Zjednoczonych" Howarda Zinna jako przykład uprawiania historii ludowej. Czy i jaka historia ludowa możliwa na gruncie polskim? Tematyczny numer "Czasu Kultury" poświęcony tematowi historii ludowej. Mit "pana i chama" w kulturze polskiej. Analiza filmu "Niepamięć". Projekty włączającego opowiadania historii robotniczych. Dziedzictwo industrialne, pamięć fabryki - pamięć ciała; robotnicza historia mówiona. Jaśmina Wójcik/Ursus Joanna Kocemba, Iza Alwingier/Opowieści z miasta włókniarek Jacek Czubak/Straj szpularek - rekonstrukcja historyczna Stocznia jest kobietą/archiwum społeczne  Lektury uzupełniające:  O archiwistyce społecznej: https://www.polskieradio.pl/9/396/Artykul/2375875,Archiwistyka-spoleczna-czyli-oddolne-badanie-historii

Historia ratownicza

Ewa Domańska (2014): Wobec zachodzących we współczesnej humanistyce i naukach społecznych zmian, które związane są z wyłanianiem się paradygmatu roboczo określanego mianem nie-antropocentrycznego i post-europejskiego, artykuł ten jest próbą sformułowania definicji, założeń, celów i funkcji historii ratowniczej jako odpowiedzi na wyzwania niesione przez te zmiany oraz jako odzew "peryferii" coraz wyraźniej pretendujących do statusu ważnych ośrodków tworzenia wiedzy. W dalszych częściach tekstu określę rozumienie historii ratowniczej jako historii lokalnej, potencjalnej, egzystencjalnej i afirmatywnej, zwracając uwagę na jej aspekt ekologiczny i funkcję formacyjną. Cały artykuł tutaj: https://rcin.org.pl/Content/60085/WA248_79682_P-I-2524_domanska-historia_o.pdf